Carian

Sunday, March 20, 2011

Freemason : Ancaman Yang Tersirat (Bahagian 1)

Pengenalan

'Freemason' adalah organisasi yang dinaungi oleh golongan zionis Yahudi, sekaligus merupakan gerakan rahsia paling besar dan paling berpengaruh di seluruh dunia. Freemason terdiri daripada gabungan dua perkataan yang di satukan. 'Free' bermaksud bebas atau merdeka, manakala 'Mason' adalah juru bangun atau pembangun. Secara konklusinya, freemason bermaksud semangat persaudaraan sesama ahli pertubuhan untuk membangunkan @ membebaskan sesuatu (contoh paling ketara ialah Haikal Sulaiman)

Tujuan akhir dari gerakan Freemason ini adalah membangun kembali cita-cita khayalan mereka, yakni mendirikan Haikal Sulaiman atau Solomon Temple.Tentang Haikal Sulaiman atau Solomon Temple ini sendiri banyak sumber yang mendefinisikan berlainan. Salah satu tafsir yang paling popular adalah,  Haikal Sulaiman berada di tanah yang kini di atasnya berdiri Masjidil Aqsa.




Gambaran pelukis tentang Haikal Solomon (Solomon temple)


Antara simbol-simbol Freemason


Mereka meyakini, tahun 1012 Sebelum Masehi (SM), Nabi Sulaiman membangun Haikal di atas Gunung Soraya di wilayah Palestin. Tapi pada tahun 586 SM, Raja Nebuchadnezar dari kerajaan Babylon menghancurkan Haikal Sulaiman ini. Tahun 533 SM, bangunan ini didirikan kembali oleh seorang bernama Zulbabil yang telah bebas dari tawanan Babylon . Atas pembebasannya itulah, dia membangun kembali Haikal Sulaiman.

Pada tahun ke 70 M, seorang penguasa Romawi menakluk Palestin dan membakar serta menghancurkan Haikal Sulaiman ini. Kerosakan terus-menerus dialami setelah penyerbuan Bangsa Hadriyan. Begitu pula saat kekuasaan Muslim, kononnya Haikal Sulaiman di hancurkan dan sebagai gantinya didirikan Masjidil Aqsa pada abad ke-7.

No comments:

Post a Comment

Terima kasih daun keladi,
Datang sini, komen le lagi

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...