Carian

Friday, June 24, 2011

Berani Bersikap Bijaksana

Ada satu pertandingan memanah di sebuah negeri. Setelah melepasi semua peringkat, dua orang mara ke peringkat akhir. Seorang yang dah berumur dan seorang lagi masih muda. Anak muda ini telah menguasai pelbagai kemahiran namun dia sombong. Manakala orang yang dah berumur itu merupakan guru memanah yang sudah mempunyai banyak pengalaman.

Pemuda yang sombong ini pernah memenangi banyak pertandingan sebelum ini. Dia memulakan persembahannya. Diluncurkan anak panah pertama tepat pada sasaran. Anak panah kedua pula diluncur dan mampu membelah anak panah pertama. Melihat pada kemahirannya, pemuda tadi merasa kagum dan amat yakin orang tua itu tidak mampu menandinginya.


Bila tiba giliran orang tua itu, dia dengan tenang mengajak pemuda tadi naik ke atas gunung. Pemuda itupun mengikuti kehendak orang tua tadi dengan perasaan ingin tahu dan mereka berjalan beriringan. Akhirnya mereka sampai di pinggir jurang di mana hanya ada jambatan dari kayu nipis.

Orang tua tadi berjalan dengan tenang di atas jambatan itu. Dia menjadikan buah dari sebatang pohon yang terletak jauh dari tempatnya berdiri sebagai sasaran mata panah. Dia meluncurkan anak panah tepat mengenai buah di pohon tersebut.

“Sekarang giliran kamu,” kata orang tua itu kepada pemuda tersebut sambil memberi laluan.

Namun pemuda tersebut tidak berani menyahut cabaran itu. Memandangkan dasar jurang yang curam sudah cukup membuatkannya gayat. Dia pasti tidak mampu memberi konsentrasi yang baik apatah lagi  membidik anak panah di atasnya.

“Kamu memang mempunyai kemahiran dengan busurmu, namun kamu tidak mempunyai kemahiran dalam mengendalikan dirimu sendiri,” kata orang tua tersebut kepada pemuda itu.


                                  bersambung....................

2 comments:

  1. wah .. suka buat cite bersambung eh .. terseksa siriku macam ni kalau baca cerita tak abes ..

    ReplyDelete

Terima kasih daun keladi,
Datang sini, komen le lagi

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...