Carian

Thursday, March 7, 2013

Kronologi Insiden Pencerobohan Lahad Datu


12 Februari 2013 – pencerobohan bersenjata berlaku di Lahad Datu di mana kira-kira 150 orang bersenjata berpakaian tentera menceroboh masuk ke Felda Sahabat, Lahad Datu.
Polis mengepung kawasan itu dan mengarahkan kumpulan itu meletakkan senjata mereka dan menyerah diri.
14 – 28 Februari – Rundingan dijalankan di mana yang penceroboh dikenal pasti dari selatan Filipina, mendakwa ada kaitan dengan ‘kesultanan Sulu’.
Terdapat beberapa pusingan rundingan antara penceroboh dan pihak polis untuk mengelak pertumpahan darah.
Tarikh akhir bagi penceroboh untuk pulang secara aman pada 24 Februari lulus tetapi rundingan diteruskan untuk membolehkan mereka untuk berundur.
1 Mac – Insiden tembakan di Kampung Tanduo, Lahad Datu yang mengakibatkan dua anggota polis Malaysia (komando) terkorban akibat serangan mortar. Dua belas penceroboh bersenjata ditembak mati polis. Risalah digugurkan dari helikopter mengarahkan penceroboh bersenjata yang berkubu di Kampung Tanduo supaya menyerah diri.
Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak memberi amaran kepada penceroboh supaya menyerahkan dan jika gagal berbuat demikian pihak berkuasa akan mengambil tindakan. Presiden Filipina Benigno Aquino III menggesa penceroboh menyerahkan diri tanpa syarat.
2 Mac – Insiden tembak- menembak di Kampung Simunul di Semporna di mana enam anggota polis terkorban dan enam lagi penceroboh  terbunuh. Seorang lagi penceroboh bersenjata, yang dikenal pasti oleh penduduk kampung sebagai seorang imam, juga dibunuh di Kampung Sinalang Lama oleh penduduk kampung selepas dia cuba menjadikan mereka sebagai tebusan.
3 Mac – Polis menyelamatkan mereka yang terperangkap dan mengambil mayat.
4 Mac – Tujuh batalion tentera telah dikerahkan ke Sabah. Kampung Tanjung Batu dan Kampung Tanjung Labian diisytiharkan sebagai “zon merah” berikutan laporan pendaratan lelaki bersenjata di sana.
Penceroboh dilabelkan sebagai “pengganas” selepas mesyuarat antara menteri luar Malaysia yang asing dan setiausaha luar Filipina di Kuala Lumpur. [Ini telah dipertikaikan oleh Manila].
5 Mac – Tindakan bersama oleh pasukan keselamatan. Najib berkata, pasukan keselamatan telah melancarkan ‘Ops Daulat’ untuk menamatkan kebuntuan dengan pengganas di Kampung Tanduo untuk mempertahankan maruah dan kedaulatan negara. Ini diikuti dengan operasi memburu dan membersihkan kawasan itu.
6 Mac – Seorang pengganas bersenjata ditembak mati ketika cuba untuk menyerang hendap pasukan keselamatan negara Malaysia. Kawasan operasi diperluaskan. Keadaan keselamatan di bawah kawalan. 

Sumber: Malaysiakini.com

No comments:

Post a Comment

Terima kasih daun keladi,
Datang sini, komen le lagi

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...