Carian

Friday, May 6, 2011

Senarai 10 Negara Terbersih Di Dunia


Setiap negara mempunyai peraturan sendiri dalam mengatur negaranya. Baik itu peraturan di bidang teknologi,lingkungan dan lain-lain. Dan dari peraturan itulah kita kemudian boleh membandingkan negara satu dengan negara yang lain. Dan yang akan kita bandingkan kali ini adalah tingkat kebersihan lingkungan suatu negara. Berikut adalah senarai 10 negara terbersih di dunia.Senarai ini dibuat oleh ahli lingkungan dari university Yale dan University Colombia dengan menggunakan EPI (Environmental Performance Index):

1. Switzerland


Switzerland tops the list with an overall EPI score of 95.5 out of 100 (dipetik daripada http://www.forbes.com/2009/04/15/worlds-cleanest-countries-business-energy-clean-countries.html)

2. Sweden
3. Norway
4. Finland
5. Costa Rica
6. Austria
7. New Zealand


8. Latvia

9. Columbia
10. France




Hmm..dekat sini Malaysia tak termasuk..Memang ada tempat-tempat yang kat negara kita cantik dan bersih. Tapi masih ada sikap masyarakat kita yang tidak pandai menjaga kebersihan yang menjejaskan tempat-tempat camtu. Korang tak pecaya!!!..Korang try la masuk tandas awam tengok sendiri camner keadaan..Lebih2 lagi yang ada kat stesen bas..perghhh. Itu belum lagi pergi lata atau tempat rekreasi..botol plastik, beg plastik, sisa makanan dibuang slumber jer kat tepi2 bukan dalam tong atau beg sampah..ishhh3




Nota: Sama2 kita menjaga kebersihan. Allah suka orang-orang yang bersih

No comments:

Post a Comment

Terima kasih daun keladi,
Datang sini, komen le lagi

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...