Carian

Monday, July 23, 2012

Cuepacs Gesa Kerajaan Naik Gred Gaji Guru


BAYAN BARU – Kongres Kesatuan Pekerja-pekerja Di Dalam Perkhidmatan Awam (Cuepacs) menggesa kerajaan menaikkan gred gaji guru yang telah tamat pengajian dalam bidang Ijazah sejak dua tahun lalu kepada DG41 secepat mungkin.

Presidennya, Datuk Omar Osman berkata, kenaikan gred gaji guru harus dilaksanakan segera bagi menjamin kualiti pendidikan pada masa hadapan.


Katanya, perkara ini tidak harus dipandang ringan berikutan guru menjadi tunjang utama kepada pelajar untuk mendidik dan mengajar di sekolah.

"Sekiranya isu ini dipertikai, ia akan memberi kesan negatif kepada kualiti pendidikan guru.

“Cuepacs akan cuba membantu para guru menangani masalah ini secepat mungkin kerana ia melibatkan perkhidmatan awam,” katanya pada sidang media di pejabat Bomba dan Penyelamat Malaysia, Bayan Baru, hari ini.  

Omar berkata, penangguhan kenaikan gred gaji guru dianggap tidak adil kerana mereka telah berkorban masa dan wang ringgit untuk melanjutkan pelajaran demi menambah ilmu untuk mendidik anak bangsa sendiri.

Katanya, Cuepacs belum pasti apakah masalah yang dihadapi oleh kerajaan sehinggakan terpaksa berbuat demikian.

“Kita akan meneliti dan berbincang dengan kerajaan untuk mengetahui apakah faktor utama menyebabkan guru tidak mendapat hak mereka,” katanya.

Sementara itu, Cuepacs amat mengharapkan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak dapat memberikan bonus kepada kakitangan awam sempena sambutan Aidilfitri tahun ini.

“Kita ingin merasai nikmat pemberian bonus daripada kerajaan setelah dua tahun tidak menerimanya. Sebagai kakitangan awam, kita tidak mahu elaun yang diberikan sebulan dua kali iaitu RM500 pada awalnya dan selebihnya pada akhir bulan.

“Memandangkan keadaan ekonomi negara pada tahun ini baik, amat diharapkan Perdana Menteri dapat memberi bonus kepada semua kakitangan awam secara adil,” katanya.



SUMBER

No comments:

Post a Comment

Terima kasih daun keladi,
Datang sini, komen le lagi

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...