Carian

Saturday, October 6, 2012

10 Makanan Membina Otot

Assalamualaikum w.b.t

Pagi hujung minggu memang tak tau nak buat apa. So, amek masa terluang nih untuk share ngan korang makanan untuk membina otot. Mana tau nak cuba tapi jangan makan saja. Kena la buat senaman jugak. Makan dah ok tapi tak bersenam sia-sia jugak. Ok, check diz out!!

1. Telur ayam

Telur secara keseluruhan menyediakan kandungan protein yang tinggi kira-kira 6-8 gram setiap telur, dan juga kaya dengan vitamin, besi, zink dan kalsium yang menjadikan telur sebagai salah satu makanan yang paling lengkap makanan untuk otot.

2. Dada ayam


Bagi setiap 100 gram dada ayam anda akan mendapatkan 30 gram protein, dengan lemak yang minimum. Makanan ini agak murah, mudah untuk dimasak dan boleh dihidangkan dalam banyak gaya yang berbeza. Yang terbaik panggang je tanpa minyak..=)

3. Minyak ikan


Minyak ikan mempunyai anti-radang yang membolehkan badan anda untuk pulih lebih cepat daripada senaman berat. Ini bermakna bahawa anda boleh bersenam lebih kerap. Apatah lagi, minyak ikan juga mungkin mempercepatkan metabolisme anda. Jadi, anda akan bukan sahaja dapat membina otot, tetapi juga membakar lebih banyak lemak.

4. Daging
Daging lembu tinggi dengan Omega-3 asid lemak, tinggi dengan lemak tepu yang baik, dan dimuatkan dengan 400 peratus lebih vitamin A (sebagai beta karotena) dan vitamin E. 

5. Oat
Oat menyediakan campuran karbohidrat, serat, protein, mineral dan vitamin. Membantu dalam mengeluarkan lemak dalam makanan yang diambil. Juga bagus untuk jantung

6. Nenas
Nanas adalah sumber makanan yang kaya dengan enzim protein mencerna dinamakan bromelein. Ia juga telah dibuktikan dapat mengurangkan keradangan otot, menjadikan ia satu tambahan dimakan selepas senaman anda.

7. Bayam (Spinach)
Sapa pernak tengok kartun popeye angkat tangan!!.. Bayam sebenarnya memang bagus untuk otot. Penyelidik di Universiti Rutgers (2008) menunjukkan bahawa phytoecdysteroids yang terkandung dalam bayam boleh meningkatkan pertumbuhan otot sehingga 20 peratus. Terkejut? Apa lagi rajin-rajin la makan sayur..=)

8. Susu Coklat
Susu coklat boleh membantu anda membina otot dengan lebih baik. Dalam satu kajian yang diterbitkan dalam Jurnal Antarabangsa Pemakanan Sukan dan Metabolisme Latihan, susu coklat adalah berkesan sebagai minuman sukan meningkatkan output jumlah latihan dan melambatkan keletihan

9. Kacang badam
Perkara-perkara besar boleh datang hanya dalam pakej kecil. Badam menyediakan sumber yang baik untuk protein dan lemak, tetapi ia adalah vitamin E yang paling bermanfaat untuk otot anda. Antioksidan yang kuat melawan radikal bebas dan membantu anda pulih lebih cepat daripada latihan anda.

10. Ubi keledek
Karbohidrat adalah nutrien penting untuk badan anda, dan mereka juga membantu anda menambah pada otot tambahan. Keledek adalah salah satu pilihan yang lebih sedap dan lebih mudah untuk menambah kedai tenaga dan menjana proses pembinaan otot. Selain itu, ia penuh dengan vitamin dan mineral untuk membantu anda mengekalkan paras gula darah yang normal.

sumber: http://www.livestrong.com







15 comments:

  1. Informasi yg baik...tak lama lagi aku dah boleh bina otot...kikiki

    ReplyDelete
  2. hmm..saya pun suka info cmni sbb my blog is about Shaklee..saya suka protein sbb sel yg dpt cukup protein adalah sel yg sihat..beribu sel di badan kita perlukan protein utk dapat badan yg sihat...well, tq for sharing..i like..

    ReplyDelete
  3. Bro hanif: semoga berjaya membina otot..=)
    Sis Rahmah: Sama-sama..bersama menjaga kesihatan..=)

    ReplyDelete
  4. setiap telur kaya dengan vitamin , besi zink , logam , stealt , besi waja..wakahkahkahkah

    ReplyDelete
  5. Ada org kata work out waktu mlm tak sesusai dan tak akan dpt membina otot. Betul ke?

    ReplyDelete
  6. Ada org kata work out waktu mlm tak sesusai dan tak akan dpt membina otot. Betul ke?

    ReplyDelete
  7. Boleh sediakan jadual untuk makan ?

    ReplyDelete
  8. tima kasih lepasni aq boleh bina bdn wakahkahkah.........

    ReplyDelete

Terima kasih daun keladi,
Datang sini, komen le lagi

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...