Carian

Tuesday, June 19, 2012

Berbekam

Assalamualaikum w.b.t

sumbangan Mr.Google
Semalam aku dah merasai sekali lagi pengalaman berbekam. Mungkin di luar sana masih lagi banyak yang tidak pernah merasai pengalaman berbekam. Walaupun ia dilihat seperti menyakitkan namun sebenarnya ia tidaklah sesakit mana. Hanya ibarat gigitan semut! Berbekam ni bukan sahaja dapat mengubati penyakit
( Thomas Anderson menyatakan 100 penyakit dapat disembuhkan dalam buku yang berjudul 100 diseases Treated by Cupping Method) malah bekam juga merupakan amalan Rasulullah s.a.w.




Rasulullah Shallallahu ‘alayhi wa Salam besabda :  


الشِّفَاءُ فِيْ ثَلاَثَةٍ: شَرْبَةِ عَسَلٍ وَشَرْطَةِ مِحْجَمٍ وَكَيَّةِ نَارٍ وَإِنِّيْ أَنْهَى أُمَّتِيْ عَنْ الْكَيِّ
“Kesembuhan itu berada pada tiga hal, yaitu minum madu, sayatan pisau bekam dan sundutan dengan api (kay). Sesungguhnya aku melarang ummatku (berobat) dengan kay.” (HR Bukhari)



Bila waktu yang sesuai??


Sebaiknya berbekam dilakukan pada pertengahan bulan, kerana darah kotor berhimpun dan lebih terangsang (darah sedang pada puncak gejolak). Anas bin Malik r.a. menceritakan bahawa: "Rasulullah SAW biasa melakukan hijamah pada pelipis dan pundaknya. Ia melakukannya pada hari ke-17, ke-19 atau ke-21." (HR Ahmad).


Kebaikan Berbekam??


1) Membersihkan darah
2) Memperbaiki aliran pembuluh darah
3) Untuk penyakit mata dan rabun
4) Untuk hilangkan kejang-kejang dan luka dalaman otot
5) Mengatasi gangguan tekanan darah
6) Menghilangkan sakit bahu dan dada.
7) Mengatasi keracunan


Titik bekam






















































No comments:

Post a Comment

Terima kasih daun keladi,
Datang sini, komen le lagi

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...