Carian

Friday, June 15, 2012

Indahnya Dunia Andai Dapat Melihat

Seorang remaja yang buta kedua-dua belah matanya duduk di tepi sebuah bangunan di tengah ibu kota dengan pakaian yang kotor dan wajah yang sayu. Di hadapannya diletakkan sebuah bekas plastik dan sekeping kertas tebal yang tertulis perkataan," SAYA BUTA, BANTULAH SAYA". Di dalam bekas plastik itu hanya terdapat beberapa keping duit syiling. Hanya itu sahaja yang diperolehinya hari itu walaupun sudah 3 jam meminta sedekah di pinggir bangunan besar tersebut.
Tiba-tiba, datang seorang lelaki yang berpakaian kemas dan berdiri dihadapannya. Lelaki itu mengeluarkan beberapa keping duit syiling dari poketnya dan memasukkan ke dalam bekas plastik di hadapan remaja tersebut. Kemudian, lelaki itu menterbalikkan kertas tebal itu dan menulis sesuatu di permukaannya.

Kertas tersebut diletakkan kembali di sisi bekas plastik di hadapan remaja buta ddan lelaki itu pun terus berlalu. Tanpa diduga, selepas lelaki berkenaan pergi, semakin ramai orang yang menderma. Bukan sekadar duit syiling, malah duit-duit kertas yang lebih bernilai turut dimasukkan dalam bekas plastik di hadapan remaja berkenaan!

Beberapa jam berlalu, tiba-tiba lelaki berpakaian kemas itu datang kembali dan menegur remaja yang buta. Si buta yang mengetahui kedatangan lelaki itu lantas berkata, " Encikkah yang menukar tulisan pada kertas saya ini?" 

"Ya" jawab lelaki tersebut
"Apa yang encik tulis?"
"Saya tulis perkara yang sebenar. Saya tulis awak buta tapi dengan cara yang berbeza."

Apa yang ditulis lelaki itu ialah; " HARI INI SUNGGUH INDAH, TAPI SAYANG, SAYA TIDAK DAPAT MELIHATNYA."


Pengajaran: 
1) Besyukur dengan apa yang ada pada kita dan sentiasa membantu mereka yang tidak berupaya.
2) Biar buta mata jangan 'buta hati'




1 comment:

  1. wow. pendek je cerita ni, tapi isinya mantap! :D

    smentara tu, jemput Azwan join segmen saya ni :)
    http://ajamoppical.blogspot.com/2012/06/segmen-follow-weekend-bersama.html

    ReplyDelete

Terima kasih daun keladi,
Datang sini, komen le lagi

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...