Carian

Sunday, June 24, 2012

Tips Menghadapi Konflik



Assalamualaikum w.b.t


Konflik boleh berlaku di mana saja. Munculnya juga bermacam-macam sumbernya. Konflik terjadi lantaran adanya percanggahan antara pandangan peribadi kita dengan orang lain  termasuk 'partner' di persekitaran kita. Ini adalah tips untuk mengatasi konflik yang kita hadapi:



Bangunkan hubungan yang harmoni dengan dasar saling percaya. Berikan kesempatan kepada orang lain untuk mengenali anda apa adanya. Berusahalah lebih mengenal orang yang ada di sekitar anda dengan modal kecil - SENYUM


Hadapilah konflik atau masalahnya, jangan orangnya.
Dalam hal ini boleh menggunakancara-cara seperti menggunakan teladan yang diterapkan orang dewasa lain. Anda juga boleh cuba menyelasaikan konflik anda dengan menggunakan role play, kemudian usahakan untuk mencari pelajaran dari role play tersebut.


Hadapilah orang yang mengalami konflik dengan anda secara manusiawi, sementara masalah yang dipecahkan seadil-adilnya.


Jangan memaksa diri untuk menyelesaikan segera konflik yang anda hadapi secara tuntas. Biarkan sedikit masa untuk mempersiapkan diri dalam menghadapi segala kemungkinan yang boleh terjadi.


Dengan terjadinya konflik, sebenarnya kita boleh memperoleh hubungan yang semakin baik. Persoalannya adalah apakah konflik yang terjadi tersebut kita anggap sebagai ujian atau merupakan petaka. Kalau kita mengganggap sebagai ujian, maka kita wajib menyelesaikannya secara tuntas.




2 comments:

  1. Betul..bila konflik berlaku pasti gaduh punya..tapi lama-lama kit aakan faham sikap masing2..so konflik pun selesai dan kit alebih berhati2 antara 2 pihak!!

    ReplyDelete
  2. 'slow talk', bincang baik-baik dan tolak ansur. InsyaAllah, akan capai kata sepakat

    ReplyDelete

Terima kasih daun keladi,
Datang sini, komen le lagi

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...